När jag ska intervjua Annika Kilander, Branns nya Managing Partner, har hon en lite annorlunda rubrik i åtanke. Istället för ’Möt vår nya VD’ eller ’I huvudet på vår nya MP’ vill hon att intervjun ska heta ’Kom och jobba med oss!’. Jag börjar naturligtvis intervjun med att fråga om hon menar att alla som läser detta ska komma till Brann.
Annika skrattar och svarar ”nja, men jag vill väcka tanken. Är Brann din framtid?”
Jag ber henne utveckla frågeställningen och hon berättar att hon just nu söker förstärkning på flera områden samt att Brann alltid är öppna för att anställa rätt kandidater. ”Bland annat behöver vi en ny kontorschef till Uppsala nu när jag tagit över rollen som MP. Och vi har en fantastisk jurist som tyvärr går i pension från vårt Stockholmskontor senare i vår”, berättar Annika och fortsätter med ivrig röst. ”Jag ser att våra kunder har stora behov av att bygga kommersiellt intressanta IP-skydd för sina verksamheter. Jag vill att Brann ska vara väl rustat för att möta deras behov i framtiden!”
Annika är alert, glad och driven. Det märks att hon har mycket idéer och redo att sätta många bollar i rullning. Vi pratar om vikten av långsiktighet, i kundrelationer såväl som relationen med medarbetarna, och Annika berättar om hennes mantra. ”Kundnytta är vårt mantra”, säger hon och fortsätter. ”Största möjliga nytta för kunden är den bästa motivationen för oss som jobbar på Brann!”
Hänger man med på Branns LinkedIn-profil har man redan sett flera poster där Brann presenterar nya medarbetare under 2024 och Annika vittnar om att det kommer ytterligare nyanställda att presentera inom kort. ”Det är jätteroligt, vi har nu flera yngre medarbetare som förbereder sin EQE-auktorisation i Stockholm och Uppsala. Inom kort även nya tillskott på Malmökontoret”, säger hon och blinkar.
På frågan om de yngre förmågorna är lika bra som de äldre svarar hon att man blir vis av erfarenhet men att nya ögon är stort lyft för organisationen. ”Vi får så mycket inspiration och energi från de yngre och vi har mycket mer samverkan mellan kontoren numera, mycket tack vare dem!”
Kontor ja, men vill inte alla jobba hemifrån numera? Och kunderna ha möten via teams, undrar jag.
”Bra att du ifrågasätter, det gillar jag”, skrattar Annika och blinkar. Hon berättar att alla anställda på Brann har möjligheten att arbeta hemifrån i den mån som passar dem. Alla får den utrustning som behövs för ett funktionellt hemmakontor och många väljer att arbeta hemifrån då och då. ”Men jag ser ett tydligt ökat intresse för samverkan” säger hon och berättar att de flesta kunder har behov av ett team av IP-rådgivare. ”Vi hjälps ju också åt med kunskapsöverföring från seniora medarbetare till yngre och många tycker att det fungerar bäst när vi träffas”, fortsätter hon. Därför kombineras dagar då de flesta är på plats på kontoren med dagar då de som vill arbetar hemifrån.
”Jag upplever att vi är på väg in i en fas med det bästa av två världar”, konstaterar Annika. ”En Brann-kund ska kunna ta del av vår rådgivning och energi genom att träffa oss på ett fysiskt möte eller via digitala möten, det som passar kunden bäst helt enkelt!”
Annika ler och det är tydligt att hon ser ljust på Branns framtid. ”Det är helt rätt uppfattat”, skrattar hon. ”Brann brinner av energi just nu”, hon skrattar igen och ursäktar sin ordvits och fortsätter i samma anda. ”Jag ser fram emot att elda på med mina mantran: kundnytta, långsiktighet och flexibilitet!”